Skip to content

Doorzetten

Een van de belangrijkste componenten van A3 Online is het vermogen om consistente plannen in de hele organisatie te creëren.

In het hoofdoverzicht bij het selecteren van uw A3 jaarplannen, heb je al gezien dat elke afdeling heeft een eigen jaarplan heeft. Je kunt de hele organisatie niet managen met enkele resultaten en acties. Elke afdeling en team heeft zijn eigen cultuur, doelen en manier van werken.

Toch is het lastig om een consistente vertaling van de doelstellingen van de organisatie tot afdelingen door te laten dringen en het consequent door te voeren in dagelijks werken van teams in die afdeling. Soms lijkt het wel eens op zo'n oefening wanneer je achter elkaar in elkaars oren fluistert. De laatste persoon ontvangt meestal het bericht op compleet de verkeerde manier.

Het is ook lastig om de juiste samenwerking tussen teams te waarborgen. Als teams niet samenwerken op de juiste manier, er is geen cohesie, wat leidt tot teams die in andere richtingen werken. Zoals je je wellicht kan voorstellen, is dit niet de beste manier voor een organisatie om te werken. We willen juist graag dat teams samen in dezelfde richting opereren.

Door gebruik te maken van doorzetten kun je deze problemen oplossen. Met behulp van de doorzetten kunt u succesbepalende factoren, gewenste resultaten en acties op A3 jaarplannen van onderliggende afdelingen laten verschijnen.

Hoe zet je een element door?

Het doorzetten van een element naar een subjaarplan is alleen mogelijk als er ook subjaarplannen aanwezig zijn.

Zorg er eerst voor dat er jaarplannen zijn gemaakt voor lagere afdelingen of teams. Zelfs wanneer de hele organisatie is aangemaakt in A3 Online, heeft niet ook elke afdeling ook direct een gekoppeld jaarplan.

Je kunt dit controleren door de globale weergave van alle A3-jaarplannen te openen. Alle afdelingen die een A3 jaarplan hebben zijn donker, afdelingen zonder een A3 jaarplan zijn licht / grijs.

Wanneer er subjaarplannen aanwezig zijn, kunt je de jaarplannen selecteren waarnaar je het element door wil zetten. Doorzettingen worden altijd top-down gedaan. Bewerk of maak een SBF, PI of Actie en onderaan het bewerkscherm kun je het volgende zien.

  • Als het vinkje aan staat, wordt de actie doorgezet.
  • U hebt de mogelijkheid om u te selecteren op welke afdelingen of teams dit element moet worden ingezet.De verduisterde verschijningen zijn de afdelingen die deze kaart zal worden ingezet.In het voorbeeld zal de actie worden ingezet op de afdeling 'korte termijnstrategie', maar niet op 'langdurige strategie' en 'financiën en bedrijf'.

Nadat je op 'Opslaan' hebt geklikt, verschijnt de SBF, PI, of actie ook in de geselecteerde plannen.

Welke elementen moet je doorzetten?

Welke elementen die je doorzet is volledig aan jou .In het algemeen moet u op zo'n manier elementen inzetten Hiermee kunt u consistentie en cohesie binnen de organisatie creëren.

  • Consistentie wordt bereikt door het element door meerdere lagen te door te zetten. Bijvoorbeeld van de organisatie naar de afdelingen, en van de afdelingen tot teams.
  • Cohesie wordt bereikt door hetzelfde element te door te zetten naar meerdere afdelingen op hetzelfde niveau. Bijvoorbeeld: Een organisatie zet een element door voor alle afdelingen op het eerste niveau.

Het vinden van de juiste elementen om de behoeften in te zetten om de zoete plek te vinden tussen vrijheid en management. Dit is anders voor elke organisatie. Als u specifiek advies wilt, vraag dan om een sessie met een van onze adviseurs!

Er zijn wel enkele algemene richtlijnen die handig zijn om in gedachten te houden tijdens het door zetten

  • Te veel elementen doorzetten geeft geen ruimte voor afdelingen en teams om input te geven en te bepalen hoe ze aan de organisatie willen verbouwen.
  • Doorzetten van een actie beheert strikt en geeft minder ruimte voor teams om te bepalen wat ze gaan doen, het doorzetten van een KPI definieert direct het resultaat en geeft nog steeds ruimte om te bepalen hoe het team dat resultaat zal bereiken.Een succesfactor doorzetten laat de meeste ruimte voor teams om te bepalen hoe ze willen bijdragen aan het resultaat van de organisatie.
  • het verenigen van resultaten in de hele organisatie helpt u om de prestaties van meerdere afdelingen te meten

Een methode die veel organisaties gebruiken, is om een set van 3-6 belangrijke succesfactoren van het organisatieniveau naar de hele organisatie door te zetten. Dit laat ruimte voor teams om 1-2 succesfactoren voor zichzelf te bepalen, evenals een input opleveren waarop resultaten die ze belangrijk zijn voor zichzelf die in overeenstemming zijn met de organisatie zijn doelen.Dit treft meestal een goede balans tussen controle en vrijheid van teams.

Aggregatie van metingen in KPI's

Iets anders om in gedachten te houden, is dat meetwaarden van ingezette KPI's kunnen worden geaggregeerd en automatisch door de hele organisatie worden gemeten.

Om dit te doen, moeten de resultaten consequent op meerdere afdelingen worden gemeten.Dit is iets om in gedachten te houden bij het beschrijven results for the organisation as a whole.

Resultaten voor de organisatie als geheel.

Bij het inzetten van een KPI heeft u de mogelijkheid om een aggregatietype te selecteren.Wanneer een aggregatietype is ingesteld, worden de waarden voor deze KPI automatisch gegenereerd op basis van de metingen van de doorgezette KPI's. Dit kan op meerdere niveaus werken, b.v.Organisatie-resultaten kunnen worden gemeten door de resultaten automatisch te combineren dat alle teams zijn ingevoerd.

U kunt selecteren:

  • Som die alle waarden van de onderliggende resultaten zal toevoegen
  • Gemiddelde Berekent .. (wat denk jij?)
  • Minimum Selecteer de laagste waarde
  • Maximum selecteert de hoogste waarde

Wanneer je een KPI opent die de geaggregeerde resultaten heeft, toont de grafiek de onderliggende gegevens in grijs erachter. De blauwe lijn in dit geval is het gemiddelde tussen de twee andere lijnen.

Rapportage met behulp van de doorzettingen

Er zijn verschillende rapporten die in aanmerking nemen. Dit kan u enorm helpen bij het proberen van resultaten te rapporteren voor het organsiation, of inzicht te krijgen in welke afdelingen de doelen van de organisatie op de best mogelijke manier ondersteunen.